DOK#1 på Facebook

International exhibitors

Du er her: DOK#1 Presse Aktuel presse Nyt, nordjysk flagskib for kunsthåndværk

Print denne side

Nyt, nordjysk flagskib for kunsthåndværk

Sommerlandet ved Vestkysten, handelsbyernes sidegader og rundt om på nedlagte gårde, mejerier og skoler. De findes masser af steder i landsdelen, de nordjyske kunsthåndværkere. Men publikum mangler et samlet sted at møde dem – og kunsthåndværkerne mangler et fælles, fagligt forum. Det råder nyt, nordjysk design- og kunsthåndværkermarked nu bod på.

”DOK #1” er navnet på det nye, censurerede marked, der finder sted første gang 5. og 6. september i år. Markedet forventer at kunne byde på 1. klasses smykker, keramik, glaskunst, tøj med mere. Netop nu indkalder DOK #1 kunsthåndværkere og designere fra hele landet til at deltage på markedet. I censorgruppen sidder bl.a. en af markedets stiftere, glaskunstner Lone Hagedorn. Hun siger om ambitionerne for det kunstneriske niveau:

- Vi vil sikre, at det er design og kunsthåndværk af høj kvalitet, og derfor vil der være censur. Vi forsøger at tiltrække de bedste kunsthåndværkere fra hele landet og på den måde give et indtryk af de nyeste tendenser på feltet.

Nytænkning og udvikling
Navnet ”DOK #1” er dels en forkortelse for Design og Kunsthåndværk, og så hentyder det til markedets maritime placering. DOK #1 foregår på Toldbod Plads på Aalborgs nye havnefront, hvor arkitekturhuset Utzon Center snart åbner, og hvor Musikkens Hus vil rejse sig inden for de næste par år. Markedet kommer således til at finde sted lige midt i Aalborgs blomstrende kulturliv. DOK #1s anden initiativtager, Linda Leifs, fortæller:
- Vi har helt bevidst valgt Toldbod Plads som markedsplads, fordi stedet signalerer nytænkning og udvikling. Pladsen binder by- og havneliv sammen, og med tiden vil den ligge lige i centrum for arkitektur, musik og gastronomi.

Udstillere fra hele landet
DOK #1 inviterer kunsthåndværkere fra hele landet til at udstille på markedet, der finder sted i forbindelse med Aalborgs mode- og kulturuge. Med Lone Hagedorns ord er der basis for at møde både mange nye kunder og nye netværkskontakter:
- I Nordjylland findes der allerede en mangfoldighed af spændende kunsthåndværkere og designere. Men vi vil gerne ud over regionens grænser og udveksle idéer med vores udenbys kolleger, for det giver altid ny, gensidig inspiration. Og så giver det jo – ikke mindst – Nordjyllands indbyggere og turister endnu mere original smykkekunst, eventyrlig keramik og unikt tøjdesign at vælge imellem.